Πειραιάς: Lockdown στην κίνηση των κοντέινερ λόγω κορωνοιού

NEWS ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Ο Οκτώβριος έφερε πτώση 6,2% στη διακίνηση κοντέινερ  στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ για το 2020 εκτιμάται ότι η κάμψη θα φθάσει το 10%. «Ψαλίδι» στα λειτουργικά έξοδα με αξιοποίηση της τεχνολογίας.

«Lockdown»  υπέστη και η κίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά τον Οκτώβριο εξαιτίας των περιορισμών των μέτρων του κορωνοϊού.

Με βάση τα στοιχεία που δημοσίευσε η μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά) Cosco Shipping Ports, τον προηγούμενο μήνα πέρασαν από τον Πειραιά (Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) συνολικά 407,2 χιλιάδες κοντέινερ, αριθμός χαμηλότερος κατά 11,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.

Αντίστοιχα, σε επίπεδο 10μήνου, δηλαδή την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, από το λιμάνι του Πειραιά έχουν διακινηθεί συνολικά 4,1 εκατ. κοντέινερ, 6,2% λιγότερα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Έτσι, αντιστράφηκε και η θετική εικόνα και ασφαλώς η αισιοδοξία που ενέπνευσαν τα στοιχεία του Σεπτεμβρίου. Τότε, σημειώθηκε αύξηση κατά 4,5% σε 438.000 κοντέινερ.

Μάλιστα, μέχρι και πριν λίγες εβδομάδες, υπήρχε διάχυτη αισιοδοξία στους κόλπους του ΟΛΠ για συγκράτηση της φετινής πτώσης και επίτευξη επίδοσης αντίστοιχης εκείνης του 2019, δηλαδή για περίπου 5,65 εκατ. κοντέινερ.

Για να συμβεί αυτό όμως, θα πρέπει κατά το τελευταίο δίμηνο του έτους, να διακινούν περίπου 1,5 εκατ. κοντέινερ, ή 750.000 μηνιαίως, κάτι απίθανο.

Μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση κάνει λόγο για επίδοση πέριξ των 5 εκατ. κοντέινερ, υπολογίζοντας και την Προβλήτα Ι, σηματοδοτώντας μια πτώση της τάξεως του 10%. Αν υπολογιστεί πάντως η φετινή συγκυρία της πανδημίας, ακόμα και μια τέτοια επίδοση φαντάζει ως ικανοποιητική.

Τι προβλέπει ο πρόεδρος του ΟΛΠ

Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο πρόεδρος του ΟΛΠ Yu Zeng Gang είχε σημειώσει ότι οι όγκοι μεταφόρτωσης αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με το 2019, προσθέτοντας ότι, μεσοπρόθεσμα, η αναζωογόνηση της παγκοσμιοποίησης μέσω της απομάκρυνσης πολιτικών εμπορικού προστατευτισμού θα υπαγορεύσει τον πραγματικό ρυθμό ανάπτυξης.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι ο Πειραιάς εξυπηρετεί κατά κανόνα φορτία που προορίζονται για αναπτυσσόμενες χώρες της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, ο επικεφαλής του ΟΛΠ εκτιμά ότι οι όγκοι του Πειραιά θα αυξηθούν με υψηλότερο ρυθμό του παγκόσμιου μέσου όρου, καθώς με ανάλογους, ταχύτερους ρυθμούς, αναμένεται να αναπτυχθούν και οι οικονομίες των χωρών αυτών.

Παραδοσιακά, ο Πειραιάς εξυπηρετεί όγκους μεταφόρτωσης για αναπτυσσόμενες χώρες της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου οι οποίες αναμένεται να αναπτυχθούν σε ταχύτερους ρυθμούς από τον παγκόσμιο ρυθμό ανάπτυξης και εμπορίου και επομένως οι όγκοι του Πειραιά αναμένεται να αυξηθούν σε υψηλότερο ρυθμό από το παγκόσμιο μέσο όρο».

Στο μεσοδιάστημα, εφαρμόζονται πολιτικές μείωσης των λειτουργικών εξόδων, αξιοποιώντας την σύγχρονη τεχνολογία, ώστε να εξοικονομηθούν πόροι και να αυξηθεί η παραγωγικότητα.

Για παράδειγμα, προχωρά η εγκατάσταση του συστήματος NAVIS N4 σε όλες τις θυγατρικές της Cosco (σταδιακά και στον Πειραιά), ενώ ο όμιλος συνεχίζει την βελτιστοποίηση του μοντέλου ανάλυσης κόστους που εφαρμόζει, θέτοντας νέους στόχους ελέγχου δαπανών και κόστους, επιδιώκοντας την καλλιέργεια της συγκεκριμένης κουλτούρας στην καθημερινή λειτουργία των λιμανιών που διαχειρίζεται.

Θα πρέπει βέβαια να τονιστεί ότι το δεύτερο κύμα της πανδημίας που έχει πλήξει τόσο την Ευρώπη, όσο και την Β. Αμερική, είναι πιθανό να προκαλέσει και δεύτερο κύμα “τριγμών” στην εφοδιαστική αλυσίδα, επηρεάζοντας και τις επιδόσεις των λιμενικών εγκαταστάσεων, όχι μόνο της Cosco, αλλά όλων των εταιρειών παγκοσμίως. Μέχρι στιγμής, αυτό δεν αποτυπώνεται στα στοιχεία που ανακοινώνουν τα λιμάνια, ενώ υπάρχουν και προσδοκίες ότι η φετινή εορταστική περίοδος θα έχει θετική επίδραση, συγκρατώντας τυχόν πιέσεις.

Το επενδυτικό πρόγραμμα

Στον Πειραιά, ο ΟΛΠ συνεχίζει να πιέζει προς κάθε κατεύθυνση για την έγκριση του ανανεωμένου master plan, το οποίο προσθέτει την κατασκευή μιας τέταρτης προβλήτας στο Ικόνιο, στην θέση που μέχρι σήμερα λειτουργεί ο τερματικός σταθμός αυτοκινήτων (που με τη σειρά του θα μετακινηθεί προς τα ανατολικά).

Η νέα προβλήτα θα προσθέσει επιπλέον ετήσια δυναμικότητα 3 εκατ. κοντέινερ, ανεβάζοντας το ελληνικό λιμάνι στα 11 εκατ. κοντέινερ ετησίως, καθιστώντας το ικανό να ανταγωνιστεί τα λιμάνια της Αμβέρσας και του Αμβούργου για μια θέση στην πρώτη τριάδα της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης του ΟΛΠ, αν εγκριθεί η κατασκευή της νέας προβλήτας μέχρι τον Μάρτιο του 2021, θα είναι εφικτό να λειτουργήσει εντός τριετίας, δηλαδή από το 2024 και μετά.

Ανεξάρτητα πάντως από την τύχη της συγκεκριμένης επένδυσης, το 2021 θα συνεχιστούν οι επενδύσεις για την αύξηση της δυναμικότητας των υφιστάμενων προβλητών. Ειδικότερα, έχει προβλεφθεί κονδύλι 70 εκατ. ευρώ, με το οποίο θα αναβαθμιστεί η Προβλήτα 1 και το ανατολικό τμήμα της Προβλήτας ΙΙ.

Μεταξύ άλλων, θα αποκτηθούν τέσσερις νέες γερανογέφυρες, μία νέα και τρεις, οι οποίες θα αντικαταστήσουν τρεις παλαιότερες της Προβλήτας ΙΙ, οι οποίες πωλήθηκαν.

Με τις κινήσεις αυτές, η ετήσια δυναμικότητα του ΟΛΠ θα αυξηθεί σε 8 εκατ. κοντέινερ ετησίως, από περίπου 7,2 εκατ. κοντέινερ που είναι σήμερα.